Mine masker og rekvisitter er fortrinsvis lavet af papmache – altså teknikken hvor man beklæder en model med papir og lim. Modellerne kan være bygget op af modellervoks, plastikmateriale eller pap. Når jeg bruger plastik og lignende, er jeg meget bevidst om bæredygtighed og genanvendelse. Derfor er mange af mine masker bygget op omkring forskellig genanvendt emballage.
Papmache-teknikken gør at maskerne er meget lette og samtidig utrolig stærke og holdbare. Alle mine masker bliver lakeret med lak (klar eller mat) for at gøre dem modstandsdygtige overfor både snavs og fugt.
Billederne nedenfor viser nogle af de teknikker og materialer, som jeg bruger.
En model i Plastilina uden på en gips-form Papmache-ler uden på en pap-form. Efterfølgende udglattes og formes leren. Her er brugt serviet i stedet for avispapir. Det giver en realistisk overflade. som ligner hud. En form, som skal blive en vikingehjelm – lavet af genbrugt pap. 2 roll-on deodoranter bliver til en girafs horn. Her kombineres en pap- og plastikform med Plastilina. Serviet-teknikken. Traditionel papmache-teknik med avispapir og stivelseskliser. En gips-form er støbt i en gipsgaze-maske. Serviet-teknikken. Her laves en gipsgaze-maske. For at forstærke en maske maler jeg et lag gesso – en blanding af vand, trælim og gibs.
Herunder er vist den proces en maske gennemgår.
Først laves en form udenpå et mannequin-hoved. Så modelleres detaljerne i Plastelina. Der laves ører – af genbrugt pap. Øjnene laves udenpå en kasseret bordtennisbold, som er delt i to. Honene er lavet af to tomme roll-on deodoranter. Når modellen er færdig beklædes den med papmache – i dette tilfælde med servietter i 3 lag. Her har masken fået et lag gesso. som gør den ekstra stærk. Her vises de huller, som man skal se ud af. Hullerne er skjult bag et stykke af en nylonstrømpe. En næsten færdig maske, som er malet og lakeret. Den er herefter meget let og enormt holdbar. De sidste detaljer, som øjenvipper og hår i ørerne pålimes.